Sonja Irene Sjøli (H): Miljøverndepartementet (MD) vedtok det endelig trasévalg for ny 4-felts E6 og ny dobbeltsporet jernbane langs Mjøsa. Et viktig premiss i MDs vedtak var samtidig utbygging av veg og bane. Det blir en realitet, bortsett fra at ny stasjon på Langset skyves ut i det uvisse. Areal er ferdig regulert, inkludert innfartsparkering, men bygging av denne stasjonen er tatt ut av samtidigpremisset.
Vil statsråden sørge for at Langset stasjon kommer inn i fellesprosjektet E6-Dovrebanen og bygges i perioden 2012-14?
Begrunnelse
Et enstemmig kommunestyre i Eidsvoll står bak kravet om at bygging Langset stasjon må inn i fellesprosjektet E6-Dovrebanen og bygges i perioden 2012-2014.
Det vises i tillegg til møtet mellom statsråden, undertegnede og representanter fra det tverrpolitiske miljø i Eidsvoll 22. desember 2010 i Samferdselsdepartementet, og hvor statsråden fikk overrakt 1922 underskrifter fra lokalbefolkningen om det samme kravet.
Begrunnelse for å bygge ut nå:
1) Samtidig utbygging gir mindre miljøbelastning, er rasjonelt og blir billigere. Konsekvensutredingene dokumenterer dette, og det er lagt inn som et premiss.
2) Langset stasjon er svært godt egnet som innfartsparkering. Her sluses pendlertrafikken direkte fra motorveg til parkeringsplass. Denne innfartsparkeringen beslaglegger verken dyrket mark eller potensielle boligarealer. Vegnettet i lokale tettsteder belastes ikke, og boligområder skjermes. Nye områder (Feiring, Toten, Hurdal) får kort og rasjonell tilgang til moderne jernbane. Innfartsparkering ved Langset stasjon vil gi et godt bidrag til reduksjon av biltrafikken inn mot Oslo. Et viktig bidrag til at klimamål kan nås.
3) Befolkningsøkningen i Akershus er høy. Eidsvoll kommune har regulert store boligområder på Langset. – Uten at dyrket eller dyrkbar mark berøres. Ny skole bygges. Det er god plass til enda flere boliger. Vekst i denne delen av Eidsvoll kommune er sterkt ønsket. Hvis Langset stasjon ikke kommer, vil denne veksten generere mye biltrafikk. Det må vi unngå.
En er klar over de utfordringene NSB i dag har mht til materiell. Etter hvert som bestilt materiell kommer på plass, og nye opsjoner på bestillinger iverksettes, vil dette løse seg. Det bør ikke være et argument for ikke å bygge Langset stasjon nå.
En er også klar over behovene for diverse krysningsspor, vendespor og hensettingsspor som kreves for å få på plass et bedre togtilbud både rundt Oslo og i resten av landet. – Og ikke minst flere dobbeltspor. Men heller ikke dette bør være et argument for ikke å bygge Langset stasjon nå. Langset stasjon er en del av svaret på de utfordringene vi har i infrastrukturen.