Elisabeth Røbekk Nørve (H): Regjering og Storting har sagt at mer av godstrafikken skal overføres fra veg til bane og sjø. CargoNet signaliserer nå at de vil redusere godstilbudet på Raumabanen. Statsråden er generalforsamling for NSB, og CargoNet er et heleid datterselskap av NSB.
Hvilke ansvar tar statsråden for at man nå kan få en sterk økning av semitrailere på fra før overbelastede, rasutsatte og dårlige veger gjennom Romsdalen og mot Østlandet, stikk i strid med regjeringens - og Stortingets målsetting?
Begrunnelse
Ifølge Romsdal Budstikke sin nettside 07.11.2011, truer CargoNet med nedleggelse av godsterminaler og at godstilbudet på Raumabanen vil bli redusert allerede fra 01. desember. Frykten er stor for at omleggingen som skjer allerede 1. desember er første steg mot nedleggelse, noe den samme strekningen var truet med allerede i 2009. Se tidligere spørsmål med svar fra undertegnede: Dokument nr. 15:1611 (2008-2009)Det som nå skjer er alvorlige signal ikke bare for Rauma-samfunnet, men for en hel region som fra før sliter med smale svingete veger som ofte stenges grunnet ras. Spesielt gjelder dette Eksportvegen E136 Ålesund - Oppland grense, der trafikkmengden for lengst har passert tåleevnen sett opp mot vegstandarden på strekningen. Skulle godstransporten forsvinne fra jernbanen slik en nå frykter, vil eneste alternativet bli å transportere godset med flere semitrailere. Det vil utgjøre en økning på en fra før mer enn overbelastet strekning, tilsvarende 5.000 semitrailere årlig. Økt tungtrafikk vil bidra til at bilreiser gjennom Romsdalen og videre mot Oslo blir enda mer ulykkesutsatt enn i dag.
Samtidig vet vi at miljøgevinsten ved å bruke jernbane er åpenbart positiv, sett i forhold til økt godstrafikk på veg som svekker trafikksikkerheten. Andelen gods på jernbane har falt med dagens regjering, noe som er stikk i strid med både regjeringens - og Stortingets målsetting om at mer av godstrafikken skal overføres fra veg til bane og skip. Statsråden er generalforsamling for NSB, og CargoNet er et heleid datterselskap av NSB. Statsråden har også ansvar for Eksportvegen E136 Ålesund - Oppland grense, og burde med det vite hvilke store utfordringer en ytterligere svekkelse av godstransporten for næringslivet i regionen Møre og Romsdal vil bety, i tillegg til økt utrygghet og fare for trafikkulykker for folk flest i regionen.