Jan-Henrik Fredriksen (FrP): Fiskeribladet Fiskaren tar den 23. november opp problemstillinger rundt Skolekvoter og størrelsen på dem, relatert til å kunne gi et godt pedagogisk innhold i våre maritime fagskoler. Både Nordkapp og Austervoll maritime skole sliter med dagens skolekvoter, og finner det vanskelig å gjennomføre en god opplæring på sine respektive skoler.
Hva vil statsråden foreta seg for å få på plass skolekvoter som er store nok til at skolene kan gjennomføre et godt forsvarlig pedagogisk utdanningstilbud?
Begrunnelse
Fiskeri som næring og fiske som yrke er viktig i Norge. Vår tilknytning til havet, vår kystkultur som er basert på fiskeri som næring og som eget yrke, har vært og er viktig for Norge. Og da må yrkesrelatert udanning ha en sentral plass, skal vi som nasjon ivareta tradisjonsrike næringer og fagyrker.
Fiskeribladet Fiskaren tar opp en sak som viser at de maritime skolene sliter tungt med å gi en god pedagogisk forsvarlig utdanning. dette med bakgrunn i at skolekvotene er for små, slik at elevene ikke får den forsvarlige utdanning som de har krav på. Jeg er kjent med at det er de enkelte fylkeskommuner som har ansvaret for at de enkelte skoler skal få sin andel av skolekvotene ut i fra elevtallet. Men problemet her er jo at den totale skolekvote blir for lav. Noe som medfører store problemer for våre maritime skoler. Årsaken til dette er at kvotene i liten grad har fanget opp at antall skoleplasser er økt. God og grundig opplæring er på mange måter avgjørende, både for å få ned antall ulykker, men også for å sikre elevene faglig opplæring i praktisk fiskeri. Dette er i ferd med å falle bort ved våre maritime skoler grunnet for små, - og for liten fleksibilitet hva angår skolekvotene.