Ingebjørg Amanda Godskesen (FrP): Dersom en spesifikk måling av total bremseeffekt (zt) på et tungt kjøretøy over 3.500 kg viser et avvik mellom prøving på rulleprøver og faktisk prøving på vei med retardasjonsmåling, hvilken målemetode skal da gjelde og danne grunnlaget for en godkjenning/ikke godkjenning ved en periodisk kontroll?
Begrunnelse
Jeg har tidligere tatt opp et spørsmål om retardasjonsmåling av bremser kontra rulleprøver på tunge kjøretøy. Jeg får fortsatt mange henvendelser fra firma som eier og kjører slike kjøretøy og som vet at de har fått feil måling av bremsekraft ved trafikkstasjoner. Måling ved rulleprøve og måling ved retardasjonsmåling viser forskjellig resultat. De er svært bekymret for de trafikkfarlige situasjoner som kan oppstå, dersom kjøretøyet har dårligere eller ingen bremser i forhold til det en bremsetest viser.
I gjeldende kontrollveiledning står følgende:
"Kravet til bremsevirkning er i forskriften fastsatt ved kjøring på veg med måling av retardasjon/stopplengde."