Elisabeth Vik Aspaker (H): Hva er statsrådens kommentar til at det er lagt vesentlig andre anbudskriterier til grunn for den utlyste FOT-ruten Evenes-Tromsø tur/retur enn hva dagens Widerøetilbud representerer, og hvordan vil statsråden sikre et tilfredsstillende ruteopplegg fra Evenes mot Bodø, Helgeland og Trondheim?
Begrunnelse
Ved utlysning av nye FOT-ruter fra 2012-2017 er strekningen Evenes-Tromsø med 2 flyvninger tur/retur daglig tatt med.
I dag flyr Widerøe to rundturer Tromsø-Evenes-Bodø med Dash 8 med trykkabin, en tidlig morgen og en sent kveld, på rent kommersielt grunnlag. Men ruten er sårbar. Flymaskinen tas ut og ruteopplegget endres ved problemer på andre Widerøeruter.
Effektive flyforbindelser mellom Sør-Troms og fylkeshovedstaden er viktig, og det har lenge vært et krav fra regionen om FOT-ruter Evenes-Tromsø-Evenes. Det uttrykkes nå skuffelse over at departementet har utarbeidet anbudet uten at berørte kommuner og næringslivet i regionen har fått komme med innspill.
Konkret reageres det på anbudskriteriene for ruten mellom Evenes og Tromsø der det legges til grunn mindre fly, 15 seter og sannsynligvis uten trykkabin. Dette innebærer at tilbudet til de reisende kan bli satt mange år tilbake når det gjelder standard, ruteopplegg og regularitet.
Det stilles videre spørsmål om hvordan forbindelse sørover mot Bodø, Helgeland og Trondheim vil bli ivaretatt i anbudsperioden 2012-2017. Et godt ruteopplegg her er av særlig betydning for oljenæringen.