Svar
Sigbjørn Johnsen: Statsministeren trekker i finansdebatten frem USA under Bush-administrasjonen som et eksempel på et land som har ført en dynamisk skattepolitikk.
I Bush-administrasjonens første år ble det gjennomførte betydelige kutt i skattene. De to viktigste reformene var:
- Economic Growth and Tax Relief Reconciliation Act (2001)
- Jobs and Growth Tax Relief Reconciliation Act (2003)
Formålet med skattekuttene var å fremme økonomisk vekst. Bush-administrasjonen hevdet også at skattereduksjonene bidro til å øke skatteinntektene, noe sitatene fra president Bush nedenfor illustrerer:
“One of the interesting things that I hope you realize when it comes to cutting taxes is this tax relief not only has helped our economy, but it's helped the federal budget. (...) You cut taxes and the tax revenues increase.”(fotnote 1)
“Some in Washington say we had to choose between cutting taxes and cutting the deficit. (...) that was a false choice. The economic growth fueled by tax relief has helped send our tax revenues soaring.”(fotnote 2)
Før skattelettene til Bush-administrasjonen ble vedtatt anslo Congressional Budget Office (CBO) at det føderale budsjettoverskuddet gradvis ville stige fra 2,4 pst. av BNP i 2000 til 5,3 pst. av BNP i 2011.(fotnote 3) I løpet av få år var det forventede budsjettoverskuddet snudd til et budsjettunderskudd. En viktig årsak til dette var skattekuttene. Congressional Research Service har beregnet at en avvikling av Bush-skattelettene over tid ville halvere det føderale budsjettunderskuddet.(fotnote 4)
Det ser heller ikke ut til at skattelettene til Bush-administrasjonen har fremmet økonomisk vekst i USA. Veksten i USA har vært svakere i årene etter skattelettene enn før skattelettene, jf. tabell 1.
Tabell 1: Inntektsskatt for personer, budsjettbalanse og BNP vekst. USA. 1990-2008
Inntektsskatt for personer
Prosent av BNPBudsjettbalanse
Prosent av BNPVolumvekst i BNP
Prosent
199010,1-1,01,9
19919,7-1,4-0,3
19929,5-2,43,4
19939,6-1,72,9
19949,6-0,34,1
19959,90,22,5
199610,51,13,8
199711,02,34,5
199811,63,44,4
199911,83,44,9
200012,33,94,2
200111,91,61,1
20029,8-2,01,8
20038,9-3,12,5
20048,8-2,73,6
20059,5-1,43,1
200610,1-0,32,7
200710,6-1,02,1
200810,0-4,70,4
Kilde: OECD
Jeg viser også til mitt svar på skriftlig spørsmål til besvarelse nr. 375 fra representanten Kenneth Svendsen.
--------------------------
Fotnote 1) President Discusses 2007 Budget and Deficit Reduction in New Hampshire, 8. februar 2006, URL: http://georgewbush-whitehouse.archives.gov/news/releases/2006/02/20060208-7.html
Fotnote 2) President Bush Discusses Mid-Session Review, 11. juli 2006, URL: http://georgewbush-whitehouse.archives.gov/news/releases/2006/07/20060711-1.html
Fotnote 3) CBO (2001): The Budget and Economic Outlook: Fiscal Years 2002-2011, URL: http://www.cbo.gov/ftpdocs/27xx/doc2727/entire-report.pdf
Fotnote 4) Hungerford, Thomas L. (2010): The Bush Tax Cuts and the Economy, Congressional Research Senter, URL: http://www.fas.org/sgp/crs/misc/R41393.pdf
Lenke til komplett svar med tabell og fotnoter