Ivar Kristiansen (H): I St. meld nr. 8 (1999-2000) om avfall er det definert tre nasjonale resultatmål, hvorav ett omhandler farlig avfall. "Praktisk talt alt spesialavfall skal tas hånd om..." heter det i meldingen.
Hvor stor er måloppnåelsen etter 10 år når det gjelder håndteringen av farlig avfall fra industri og i særlig grad fra husholdninger, og hvilke tiltak planlegger statsråden å iverksette for å få på plass en håndtering og mottak av farlig avfall i kommunene som kan klassifiseres som tilfredsstillende?
Begrunnelse
Avfallsforskriften kapittel 11 omhandler Farlig avfall. §11-1 Formål sier:
“Bestemmelsene i dette kapittelet har som formål å sikre at farlig avfall tas hånd om på en slik måte at det ikke skaper forurensning eller skade på mennesker eller dyr, eller fare for dette, og å bidra til et hensiktsmessig og forsvarlig system for håndtering av farlig avfall.”
Dette er en tydelig og god beskrivelse av formålet, men samtidig er det tvilsomt om forskriften er tydelig nok i ansvarliggjøring av oppfølging når det gjelder å legge til rette for at private husholdninger skal kunne håndtere farlig avfallet som oppstår i husholdningen. §11-10 om Kommunenes ansvar sier:
“Kommunen skal sørge for at det eksisterer et tilstrekkelig mottak av farlig avfall fra husholdninger og virksomheter (…).”
Forskriften er tydelig på at kommunen er ansvarlig for å legge til rette for husholdningene slik at de er best mulig i stand til å ta vare på, og eventuelt lagre, det farlige avfallet frem til det leveres inn til nærmeste miljøstasjon. Det er meget tvilsomt om det er tilstrekkelig i Norge at man har et passivt mottak for farlig avfall, og svært mye tyder på at systemene for håndtering av farlig avfall fra husholdningene ikke fungerer og at logistikk i mange kommuner er fraværende. Hvor effektive og sikre ordninger mangler.
I forklaringen i St.meld nr. 8 mht hvorfor dette er trukket frem som ett av 3 nasjonale mål står blant annet:
“Spesialavfall er avfall som inneholder helse og miljøfarlige kjemikalier, og som ved feil håndtering kan medføre alvorlige forurensning eller fare for skade på mennesker og miljø. Slike kjemikalier kan bl.a. fremkalle sykdommer som kreft og allergier, og skade forplantningsevne eller arvestoff.”
For å understreke problemstillingen henvises til den offentlige utredningen “Et Norge uten miljøgifter – hvordan utslipp av miljøgifter som utgjør en trussel mot helse eller miljø kan stanses.” Dette er en utredning fra et utvalg oppnevnt av Miljøverndepartementet 6. mars 2009, og som ble avgitt 9. november 2010. Utredningen henviser til omfattende materiale som beskriver skadevirkninger av miljøgifter på reproduksjon, nervesystemet, nyrer, lever, immunsystem, hormonforstyrrelser, hjerte/kar, øyet, mage/tarmsystem og hud.