Kenneth Svendsen (FrP): Mener finansministeren regelverket rundt beskatning av fordel ved bruk av arbeidsgivers bil fungerer tilfredsstillende, og praktiseres tilfredsstillende av skattemyndighetene, og hvordan mener finansministeren dagens praksis harmonerer med Stortingets intensjon med regelverket?
Begrunnelse
Flere kraftlag er kommet i en vanskelig situasjon med hensyn til skattereglene for beskatning av antatt fordel ved bruk av arbeidsgivers bil. Fra skattemyndighetene har de fått informasjon om at de må betale skatt for ”privat bruk av vaktbilen” som benyttes av vakthavende elverksmontør og overordnet vakt.
Ved feil på nettet, brann eller ulykker hvor elektrisitet er involvert, må (etter lovverket) vakthavende elverksmontør og overordnet vakt rykke ut for å beskytte liv, helse og hindre skader på verdier. Innen kraftbransjen må det være minimum to ansatte tilstede for å jobbe på nettet, hvorav en skal kunne håndtere nettbrytere og ha sikkerhetskurs.
Av erfaring fra tidligere henvendelser har jeg inntrykk av at skattemyndighetene ikke beskatter faktisk bruk, men hvorvidt man har mulighet til å bruke arbeidsgivers bil privat. Selv om det i praksis er begrenset mulighet for privat bruk, eller dette kan være direkte udelikat som følge av arbeidets art (eks. rørleggerbiler), synes skattemyndighetene å ha en lav terskel for å legge ned påstand om sannsynlig privat bruk og dermed fordelsskatt.
En konkret bedrift jeg kjenner til installerte også elektroniske kjørebøker i bilene, slik at det er mulig for skattemyndighetene å kontrollere hvor mye bilene går på vaktene.
Dette hjalp heller ikke på skattevesenets vurderinger av fordelen med privat bruk av vaktbilen.