Ingjerd Schie Schou (H): Kan statsråden i samarbeid med justis- og finansminister sørge for at det bevilges penger og etableres kontrollplass ved E6 Svinesund, sydlig retning?
Begrunnelse
Vi vet at valuta smugles ut av landet og at tyvgods tilsvarende fraktes ut denne veien. Særlig over Norges viktigste landfaste grensestasjon ved Svinesund / Halden.
Samtidig vet vi at både valuta og annet tyvgods fraktes ut over denne grenseovergangen.
I dag kan tollvesenet ikke stoppe biler på vei ut av landet, uten at det koster mye og krever lang tids planlegging.
Tollregion Øst har påpekt dette i eget brev til Toll - og avgiftsdirektoratet september 2011.
Det er gjennomført et arbeide som understreker behovet for opparbeidelse av en kontrollplass for alle tre kontrolletatene og tollvesenets behov er oppsummert i regionens brev til Statens vegvesen 6.6.11.
Tilbakemeldt notat til tolletaten viser et kostnadsanslag for en slik kontrollplass på kr 3,8 mill kroner.
Det koster mellom 20 - 25 000 kroner å få Mesta til å skilte ned farten på E6 og pense trafikken inn i et felt.
Nok en gang henvises en slik investering til Nasjonal transportplan 2014-2023.
Kontrollplassen er avgjørende for at tollvesenet skal kunne utføre kontroller av valutasmugling og annen eksportkontroll på en god måte.
Opprinnelig var en slik kontrollplass prosjektert inn i nye E 6 arbeidet og at deler av kontrollplass og bomsystem står igjen fra den gang.
Tollvesenet får tips om så vel valutasmugling og frakt av mulig tyvgods over grensen, men står uten mulighet for å ta ut kjøretøy på denne siden av E6, sydlig retning.
Dette er en sak som berører minst 3 statsråder; finansminister, justisminister og samferdselsminister.
Spørsmålsstilleren stiller seg meget undrende til at et slikt spørsmål henvises til Nasjonal transport plan.
Det er grunn til å tro at en slik relativt liten investering vil bære seg i møte med de verdier som kan beslaglegges og slik sett gagne den norske stat.
Foruten at det vil være et godt og nødvendig signal om at slike kontroller finner sted på vei ut av Norge langt mer tilrettelagt enn i dag!