Øyvind Halleraker (H): Kvalitetssikring av prosjekter er viktig for å unngå kostnadssprekker.
Vurderer Samferdselsdepartementet fra tilfelle til tilfelle om KS1 skal benyttes, eller har departementet klare retningslinjer for bruk av KS1?
Begrunnelse
Etter at Innst. 118 S. (2011-2012) var avgitt fra Transport- og kommunikasjonskomiteen, kom det frem at statsråden hadde kansellert KS1-prosessen knyttet til prosjektet. Dette fremkom i Dagens Næringsliv 16.12.11. Statsråden sa også i debatten 16.12.11 at ”det ikke er selvsagt at det blir gjort KS1 på alle prosjekter”. Spesielt ble det fremhevet at KS1 ikke hadde vært vanlig på jernbaneprosjekter. Alle offentlige prosjekter som overstiger 750 millioner kroner, er i utgangspunktet pålagt å gjennomgå en ekstern evaluering for å få en uavhengig analyse av prosjektet. Sett i en slik sammenheng, kan det virke som om Samferdselsdepartementet har en egen praksis for gjennomføring av denne prosessen (KS1).