Vigdis Giltun (FrP): Ifølge brukere og ansatte rammer den nye organiseringen av Nav Hjelpemiddelsentralen Oslo og Akershus brukerne på en svært negativ måte.
Hva mener statsråden er positivt med den nye organiseringen, og hvilke tiltak vil statsråden iverksette på kort og eventuelt lang sikt for å avhjelpe situasjonen for brukerne?
Begrunnelse
Organisasjonsendringer og sammenslåinger kan være riktig hvis det fører til bedre tjenester til brukerne. Hensynet til brukeren må alltid veie tyngst, og når det gjelder forventninger om økonomiske innsparinger må det alltid sees i en helhetlig sammenheng. Sammenslåingen av Nav Hjelpemiddelsentral Oslo og Akershus, har i følge brukere og ansatte bidratt til økt byråkrati, skjemavelde, uhensiktsmessig utvalg av hjelpemidler, nye påkrevde rutiner rundt utprøvinger av hjelpemidler, mindre bruk av spisskompetansen hos hjelpemiddelfirmaer, lengre saksgang og behandlingstid, økt overprøving av fagpersonene i kommunene. Det er stor frustrasjon over at så mye fungerer dårligere enn tidligere. Ordførerne i de berørte kommunene har også meldt inn sin bekymring, og mange setter nå sin lit til at statsråden kan sørge for at hjelpemiddelsentralene i OA skal fungere på en tilfredsstillende måte igjen.