Vigdis Giltun (FrP): Uklare ansvarsforhold mellom NAV og kommunen/bydelen fører til at funksjonshemmede mister jobbtilbud. Delt ansvar på ulike forvaltingsnivå skaper ekstra byråkrati og et svarteperspill hvor brukeren ofte blir taper.
Hvordan vil statsråden sørge for at funksjonshemmede som får jobbtilbud raskt får avklart hva slags bistand de får, og hvordan kan det hindres at eventuelle diskusjoner om hvem som skal betale for nødvendig bistand rammer brukerne i form av lang ventetid, avslag og tap av jobb?
Begrunnelse
Jeg viser til et eksempel med en ung dame som er blind, og som også har noen tilleggshandikapp som gjør det nødvendig med ekstra bistand i dagliglivet. Hun fikk et tilbud om å prøve seg i jobb i Norges Blindeforbunds attføringsbedrift ADAPTOR. Imidlertid måtte hun ha ekstra bistand i denne situasjonen så bedriften måtte få tilført ekstra ressurser. Uklare ansvarsforhold førte til at hverken NAV eller bydelen var villige til å dekke disse utgiftene. Dette førte til at den unge blinde damen ikke kunne dra nytte av det tilbudet hun hadde fra ADAPTOR. Klageprosesser tar tid, og i mange tilfeller forsvinner jobbtilbudet som følge av det jeg ser som en systemsvikt. Hvis man skal lykkes med målsetningen om at flest mulig skal få mulighet til å delta i arbeidslivet må det være klare ansvarsforhold og enkle raske prosesser som utløser nødvendig tiltak, tilrettlegging og bistand. Jeg mener at personer med funksjonsnedsettelser må få den nødvendige bistanden for å prøve seg i arbeidslivet, slik alle politiske partier har lovet, og at kommunen og NAV må bli enige seg imellom hvem har ansvaret for å dekke utgiftene uten at dette skal føre til ventetid for brukeren. I dag må brukerne lide fordi ulike forvaltningsnivåer ikke kan enes om hvem som skal betale.