Ivar Kristiansen (H): Statoil har vedtatt å legge ned driften av tankanlegget i Osan i Svolvær, med de enorme negative konsekvenser dette får for det meste av næringsliv og samfunn i hele Lofoten. Statoil begrunner nedlegging med forskriftsendringer fra KLIF, som medfører økte sikkerhetskostnader rundt drift av tankanlegget. Flere frykter at en rekke småtankanlegg langs hele kysten vil bli utradert.
Hva vil statsråden foreta seg for å forhindre at tankanlegget i Svolvær nedlegges og at kystnorge rammes av utradering av bunkersanlegg?
Begrunnelse
Flere kystsamfunn risikerer å få rammevilkårene kraftig forverret hvis bunkersanlegg forsvinner som følge av forskriftsendringer fra KLIF. Statoil Fuel & Retail som har en dominerende markedsposisjon, tilbyr å frakte drivstoff og fyringsprodukter med bil over lange avstander, i dette tilfellet til Svolvær. En nedlegging av tankanlegg vil medføre en kraftig redusert samfunnsservice i distriktsnorge og påføre næringsliv og innbyggere økte kostnader.
Våre veier får stor aktivitet av tankbiler som må frakte farlig væske gjennom svært mange tuneller.
Statoil påfører Vågans næringsliv kostnadsulemper, og velger å utsette innbyggerne og naturen i Lofoten for unødvendig risiko, bl.a. som følge av at farlig væske i større grad nå skal transporteres på vei.
Vågan Kommune har svært mange arbeidsplasser innen marin sektor, og er avhengige av en attraktiv servicehavn.
Marint drivstoff til konkurransedyktige betingelser er en grunnleggende forutsetning for at Svolvær havn skal være en konkurransedyktig servicehavn.
Livsgrunnlag svekkes som følge av at tankanleggene nedlegges, og vil på sikt kunne gi svært alvorlige konsekvenser for næringslivet i kommunen. Statoil svekker gjennom en slik beslutning verkstedsnæringen og marin sektor i Vågan kommune.
Regjeringen har tydelig uttalt som mål å fremme frakt av farlig gods i størst mulig grad på kjøl fremfor på hjul.
Statoils beslutning er derfor i strid med overordnede politiske ønsker.
Lofoten er Norges 12. mest besøkte Cruise destinasjon. Antall Cruisebåter som vil anløpe i 2012 er betydelig. Disse kunne tanket fra anlegg i Vågan dersom Statoil kunne tilby konkurransedyktige betingelser. Noe som kun vil være mulig ved sjøtransport av større mengder drivstoff. Statoil går glipp av en betydelig vekstmulighet om man ikke sikrer videre konkurransedyktig drift for marin gassolje i Svolvær. Verst blir imidlertid situasjon for lokalt næringsliv og fiskeflåten. Så vel statens som Statoils ønske om å fremstå som distrikts- og miljøfremmende vil fremstå i et merkelig lys, dersom tankanleggene utraderes.
Hva utfasing av tankanlegg langs norskekysten kan føre til i beredskapsmessig sammenheng, vil jeg også be Regjeringen vurdere ifm denne saken.