Harald T. Nesvik (FrP): Undertegnede har tidligere reist spørsmål til statsråden vedrørende om hvorvidt et godkjent fiskefartøy også kan frakte annen båts fisk. Ifølge dagens praksis fra Sjøfartsdirektoratet så kan dette kun gjøres unntaksvis, og i de tilfeller der ikke fraktefartøy er tilgjengelig. Statsråden henviste til dette regelverket i sitt svar til meg.
Kan jeg be om at statsråden redegjør for hva som er forskjellen i sertifiseringskravene mellom disse fartøygruppene som gjør at fiskefartøy ikke kan brukes i en slik sammenheng?
Begrunnelse
Jeg har på et tidligere tidspunkt stilt spørsmål til statsråden om den problemstilling som er oppstått etter at Sjøfartsdirektoratet nektet et godkjent fiskefartøy å frakte fisk som en annen båt hadde fisket. Statsråden viste i sitt svar til undertegnede den gang til at dersom et fiskefartøy skulle kunne nyttes til å frakte annen båts fisk så måtte denne være godkjent som frakteskip. Det ble bl.a. gitt følgende forklaring i svaret:
"Et fartøy som kun er sertifisert som fiske- og fangstfartøy, kan ikke benyttes til andre formål enn fiske og fangst. Transport av fisk eller fiskeavskjær ved omlasting fra andre fartøy krever sertifisering som lasteskip."
Det er grunn til å stille spørsmål ved om hvorvidt man faktisk har hjemmel til å kunne kreve at et fiskefartøy, som i en begrenset periode fører annen manns fisk, kan kreves å være sertifisert som laste skip. Dette er ikke et sjøsikkerhetsspørsmål og en bør dermed kun hensynta det som ligger i kravene til sertifisering for å kunne føre fisk.