Laila Reiertsen (FrP): En bruker hos Nav fyller ut meldekortene sine feil. Hun blir ikke gjort oppmerksom på dette før ved en tilfeldighet etter 3 år med feilskriving. Da har det allerede fått store økonomiske konsekvenser for vedkommende. Dette viser hvor viktig det er at både bruker og Nav-systemet snakker sammen, samt at hvis det er slik i flere saker fører dette til feilbruk av ressurser.
Mener statsråden at dette er riktig bruk av ressurser i Nav, og eventuelt hva mener statsråden kan gjøres for å hindre slike situasjoner?
Begrunnelse
En person er uheldig og krysser av feil på meldekortene sine til Nav. Dette skjer for 6 år siden. Og grunnen er for dårlig informasjon fra Nav om hvordan en skulle fylle ut meldekortene. Ganske så tilfeldig etter 3 år med feile avkrysninger ble brukeren klar over dette, men da var hun allerede blitt avkrevd et stort beløp som gjorde at hun fikk økonomiske problemer i lang tid. Hun klagde. Etter lang korrespondanse med Nav konkluderte Nav med at de ikke ville behandle klagen. Først da advokat tok fatt i det med vedtak i trygderetten, skal Nav vurdere saken på nytt.
Dette er ille, både for bruker og for Nav-systemet. Man går i lås og tiden går og er langt i fra medvirkende til løsninger for begge parter. Noe som skaper et vanskelig forhold for alle.