Arve Kambe (H): Skatt Øst har informert om at Norge ikke lengre yter mva-refusjon til utenlandske transportører som har direktetransporter fra utlandet til mottaker i Norge. Dette kan medføre tilsvarende mottiltak mot norske transportbedrifter i utlandet. Vi vet at flere land ikke gir mva-refusjon til norske selskap grunnet høye grenser og unntak for refusjoner.
Vil statsråden bidra til en ny vurdering av disse sakene, og ha dialog med andre land, slik at norske og utenlandske bedrifter likestilles om mva-refusjoner?
Begrunnelse
Den endrede ordningen vil ventelig skape store utfordringer for norsk næringsliv som søker refusjon i EU-land. De fleste land stiller krav om gjensidighet. Det er flere norske bedrifter som har millionbeløp utestående i ulike EU-land.
Dette kan få store konsekvenser for norske bedrifter som i dag søker refusjon fra de EU-land som stiller krav til gjensidighet.
Utenlandsk merverdiavgift kan ikke føres til fradrag i omsetningsoppgaven i Norge, men må i stedet søkes refundert i det landet merverdiavgiften er betalt. Hvis refusjon da nektes blir den utenlandske merverdiavgiften en endelig kostnad for den næringsdrivende, og omvendt for utenlandske transportører til Norge. Dette er vel i strid med prinsippet om merverdiavgiften der det er sluttkunden som skal betale avgiften.
Jeg har videre fått opplyst at finansdepartementet gjennom flere år har fått rapportert inn områder der næringslivet i Norge diskrimineres av enkelte land. Dette gjelder bl.a. Tyskland og Tsjekkia der norske transportører ikke får refundert mva på drivstoff. Dette er ikke en uvesentlig konkurranseulempe. Noen land har også satt en kunstig høy grense for å få momsrefusjon, mens andre ikke gir refusjon for overnattingstjenester.
Jeg har fått informasjon om at Skatt øst også mener endringen i regelverket skal ha tilbakevirkende kraft for aktører innen transport som i god tro har unnlatt å registrere seg i Norge som følge av en etablert refusjonsordning. Jeg viser her bl.a. til side 470 i Merverdiavgiftshåndboken 7.utg 2011, hvor Skattedirektoratet skriver at de ”som her i landet utelukkende driver transport til og fra steder utenfor merverdiavgiftsområdet, plikter ikke å la seg registrere i avgiftsmanntallet, jf R 45 av 15. juni 1977 pkt. B og SKD 16/03. Etter de alminnelige regler vil disse næringsdrivende kunne søke refusjon av inngående avgift etter merverdiavgiftsloven § 10-1.”
Endringen skaper videre en rekke praktiske problemer og usikkerhet rundt avgrensninger. De store aktørene vil ikke ha problemer med å påvise omsetning som overstiger kravet, mens små transportselskap, som er registrert for moms i sitt eget hjemland, vil ha en direkte konkurranseulempe i forhold til de store. Man kan spørre seg om dette er i tråd med prinsippet om fri konkurranse.
På denne bakgrunn ber jeg om at finansministeren viser vilje til å finne en løsning som ivaretar norske bedrifters interesser i utlandet.