Arne Sortevik (FrP): Som en del av klimapolitikken legger norske myndigheter vekt på økt bruk av biler med annet drivstoff enn dagens bensin og diesel; spesielt elbiler som gis en rekke avgiftsmessige og transportmessige fordeler. Fornybar elektrisitet er ikke overskuddsvare. I global sammenheng produseres mye av verdens energiforsyning med utgangspunkt i kull. Internasjonal kullproduksjon bygges ut. Forbruk av bensin/diesel pr mil går ned og utslipp reduseres.
Kan statsråden gjøre rede for beregningene bak elbilens antatte miljøeffekt?
Begrunnelse
Bilens energimengde pr. mil, utslipp fra bruk av bil, produksjonsmetode for å lage energi og utslipp fra energiproduksjon, produksjonsmetode for å produsere bilen og utslipp fra bilproduksjonen er de 6 hovedfaktorene som inngår i beregningene av miljøeffekt for ulike typer kjøretøy. Jeg antar at de to mellomste faktorene er avgjørende viktig for totalberegningen av miljøeffekten for ulike typer kjøretøy men at alle 6 inngår. Derfor er forutsetninger for tallfesting av produksjonsmetode for energiproduksjon og utslipp fra energiproduksjon viktige opplysninger når miljøeffekt beregnes. Jeg legger selvsagt til grunn at miljøeffekt i Norge ikke kun regnes isolert i Norge som om energi brukt i Norge er fornybar elektrisk energi produsert i Norge.