Elisabeth Vik Aspaker (H): Det vises til bakgrunn for spørsmålet. Mange dyslektiske elever møter særlig store utfordringer knyttet til opplæring i fremmedspråk.
Vil kunnskapsministeren ta initiativ til en gjennomgang av retningslinjene for fremmedspråk i videregående opplæring med sikte på større fleksibilitet, og slik at diagnostiserte dyslektikere kan gis rett til å avslutte opplæringen i et andre fremmedspråk på nivå I?
Begrunnelse
Bakgrunnen for spørsmålet er en henvendelse fra en mor med et barn som går i 10. klasse og som har diagnosen dysleksi og skal velge videregående skole. Stor egeninnsats og hjelp fra privat logoped gjør at sønnen i dag presterer ”normalt” i norsk. Gutten er ellers en skoleflink elev med 5-6 i alle fag bortsett fra engelsk.
Da eleven skulle begynne i ungdomsskolen hadde han tilnærmet ingen kunnskaper i engelsk. Vel vitende om at det fikk konsekvenser for videregående skole, valgte han (foreldrene) engelsk fordypning framfor fremmedspråk. Gutten ligger nå an til karakteren 3 eller 4 i engelsk på avgangsvitnemålet.
Elevens primærønske for videregående er studiespesialisering, helst med realfag og idrettsfag. Foreldrene både forstår og aksepterer at sønnen nå må ta et fremmedspråk i Vg1 og Vg2 med eksamen på nivå I. Det som er paradoksalt og ulogisk er at en som har lese- og skrivevansker etter gjeldende reglement må ha fremmedspråk også i Vg3 med eksamen på nivå II. Samtidig kan en elev uten lese- og skrivevansker som har hatt et andre fremmespråk i grunnskolen, velge et nytt fremmedspråk i videregående og da er det tilstrekkelig med to års undervisning og nivå I-eksamen.
Det er forståelig at foreldrene til dyslektiske elever reiser spørsmål om regelverket på dette punkt har utilsiktede konsekvenser, og at foreldrene finner det urimelig at elever som er tunge dyslektikere (enkeltvedtak fra PPT) skal måtte lære seg et nytt fremmedspråk til det høyeste nivået i videregående skole.
Dyslektikere som må ha fem timer i Vg3 i et fremmedspråk de ikke har forutsetninger for å mestre, har stor risiko for ikke å få fullstendig vitnemål og bli en del av ikke-fullført statistikken. Samtidig fratas disse elevene mulighet til å ta programfag de kan mestre.