Laila Reiertsen (FrP): Når kommuner legger ned dagtilbud for eldre blir dette et brudd på lov om helse og omsorgstjenester for kommuner og viser da til Kap. 3 § 3-3. Dette er forebyggende både for fysisk og psykisk helse. Mange kommuner har lagt dette inn i sitt budsjett uten at det kommer motreaksjoner fra fylkesmannen som skal godkjenne budsjettene.
Mener statsråden at nedleggelse av dagtilbud er i samsvar med lovverket, og er det riktig at det ikke skal komme reaksjoner fra fylkesmannen?
Begrunnelse
Ved flere anledninger i media og ved direkte kontakt fra brukere er man blitt oppmerksom på at dagsentertilbud til ulike grupper blir nedlagt på grunn av kommunenes økonomi. En vet at slike tilbud er viktige samlingspunkter og har en god del forebyggende helse i seg. Noe også lov om helse og omsorgtjenesten for kommuner sier noe om. Vil her særlig vise til kap. 3, § 3- 3. En vet også det er vel så viktig at man ivaretar psykisk helse som fysisk helse og i et forebyggende aspekt. Vil her også nevne samhandlingsreformen. Da blir det ekstra leit å se at kommuner velger bort slike tilbud. Et annet moment man må stille et spørsmål ved er om fylkesmannen gjør jobben sin når det kommer til kontroll av kommunens vedtatte budsjett skal godkjennes? Hvis da det ligger en nedleggelse av et tilbud som bryter lov om helse og omsorgstjenesten i vedkommende kommune skal vel det gis tilbakemelding om fra fylkesmannens side. Kan ikke se at slike anmerkninger er gitt ovenfor kommuner som legger ned dagtilbud.