Ivar Kristiansen (H): Ved overdragelse av Forsvarets eiendom til statsforetak under Forsvarsdepartementet mener Forsvarsbygg at den forkjøpsrett som statlige organer og kommunen har for fremtiden skal falle bort.
Mener forsvarsministeren at det lokale selvstyret skal svekkes som følge av en omdannelse fra statlig forvaltningsorgan til statsforetak?
Begrunnelse
Ved omdannelse av Luftforsvarets Hovedverksted Kjeller til statsforetaket AIM Norway SF ble deler av Forsvarets eiendom på Kjeller i Skedsmo kommune, fradelt og overdratt til det nye selskapet. I Prop 3 S (2011-2012), Innst. 60 S (2011-2012) og i stortingsdebatten var det aldri et tema at forkjøpsretten skulle bortfalle.
Så langt har Forsvarsbygg og Skifte hatt praksis for at eiendommene avhendes når de ikke lenger har militær utnyttelse, ettersom eiendomsutvikling ikke er Forsvarets kjernevirksomhet. For vertskommunen kan det derimot være ønskelig å kunne kjøpe eiendommen til markedspris for å ha full styring med byutviklingen.
Skedsmo kommune satte som betingelse for fradeling at "Skedsmo kommune skal ha samme forkjøpsrett som gjelder for det øvrige militære området på Kjeller. Denne retten tinglyses på eiendommen".
Når Forsvarsbygg i klagebrev av 10.01.2012 hevder at en slik forkjøpsrett ikke er lovlig, oppstår spørsmålet om Forsvarsdepartementet ved denne type omdannelser bevisst eller ubevisst fratar det lokale selvstyret en mulighet til å styre utviklingen av kommunen.
Det må understrekes at i saken om AIM Norway SF har kommunen behandlet en fritakssøknad fra delingsforbudet på Forsvarets område, hvor det er gitt positivt tilsvar under forutsetning om at en kommunal forkjøpsrett blir tinglyst.
Om forkjøpsretten ikke lar seg gjennomføre kan Forsvaret og AIM Norway SF risikere at eiendommen ikke kan fradeles.