Jan-Henrik Fredriksen (FrP): Reiselivsnæring med utgangspunkt i cruisetrafikk er ikke enkelt i Norge. På en 60 fots båt som er sertifisert for 70 passasjerer, fordelt på to salonger, medfører årlige utgifter til årlig flåtekontroll på tre flåter kr. 32 689 kr. I tillegg kommer Sjøfartsdirektoratets årlige kontroll av båten på kr 31 814 kr Til sammen nesten 65 000 kr. Dette tilsier at om båten har tusen passasjerer i året så vil hver passasjer betale 65 kr. i kontrollavgifter til staten.
Hva vil statsråden gjøre for å senke kontrollgebyrene?
Begrunnelse
Jeg vil understreke at jeg ikke ønsker å redusere sikkerheten til sjøs. Men båteier i denne sak gjennomfører evakueringsøvelser to til fire ganger pr. måned. Brannøvelser og mann over bord like ofte. Ved disse øvelsene blir alt som kan sjekkes med hensyn til flåter, redningsvester, slukkeapparater, osv. gjennomført av mannskapet. Man kan derfor undre seg over om det er behov for årlig kontroll når båteier og mannskap gjennomfører den samme kontrollen to til fire ganger i måneden. Ved kontroll av Sjøfartsdirektoratet, så er dette en kontroll av båt som tar mellom tre til fem timer. Prisen for dette er som tidligere nevnt nesten 32 000 kr. Dette burde være en kontroll som burde vært satt til selvkost, hvis det er et ønske om å tilby denne næringen levelige vilkår.