Ketil Solvik-Olsen (FrP): Da den nye offentlighetsloven ble innført var Stortingets intensjon at den skulle gi innsyn i offentlige selskaper. Over 1 000 selskaper uten ansatte er unntatt dette, til tross for at de forvalter enorme verdier. Bestemmelsene om innsyn i virksomheter er viktig blant annet for å forebygge korrupsjon og sikre legitimitet blant befolkning.
Hva var hensikten med unntaket i loven, og ser statsråden noe behov for å revurdere lovverket i lys av dagens situasjon?
Begrunnelse
Den nye offentlighetsloven kom i 2009. Hovedregelen er at loven gjelder for virksomheter der det offentliges eierandel gir mer enn 50 prosent innflytelse over driften.
Kommunal Rapport har avdekket at 1.044 kommunalt eide virksomheter som innfrir lovens hovedregel, likevel ikke er omfattet av loven.
Årsaken er at de mangler ansatte. Selv om man ikke har ansatte er det full anledning til å leie inn personell til å løse nødvendige oppgaver.
I 2010-regnskapet står selskapene oppført med til sammen 24,9 milliarder i egenkapital. Over 50 av selskapene omsatte hver for mer enn 30 millioner kroner i 2010.
I forarbeidene til den nye offentlighetsloven vektla justisdepartementet at borgerne bør ha innsyn i offentlige virksomheter som forvalter alle borgernes eiendom. Men dette gjelder altså ikke for selskaper «uten fast ansatte i administrativ stilling.