Skriftlig spørsmål fra Christian Tybring-Gjedde (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:919 (2011-2012)
Innlevert: 27.02.2012
Sendt: 28.02.2012
Besvart: 02.03.2012 av finansminister Sigbjørn Johnsen

Christian Tybring-Gjedde (Uav)

Spørsmål

Christian Tybring-Gjedde (FrP): Klassekampen melder 22.02.12 om nivået på skattelettelser på borgerlig side. Avisens tall, som er hentet fra Finansdepartementet, tilsier at en person med 3 millioner kroner i inntekt vil få 65 400 kroner i skattelettelse som følge av FrPs kutt i inntektsskatten.
Kan finansministeren vennligst dele departementets beregninger av FrPs alternative statsbudsjett med FrP, og kan statsråden forklare hvordan FrPs foreslåtte kutt i inntektsskatten kan medføre en lettelse på hele 65 400 kroner i nevnte tilfelle?

Sigbjørn Johnsen (A)

Svar

Sigbjørn Johnsen: I brev av 23. november 2011 stilte Arbeiderpartiets stortingsgruppe spørsmål til finansministeren om fordelingsprofilen for skatteopplegget i de alternative budsjettforslagene for 2012 til Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre. Jeg svarte i brev av 24. november 2011. Brevet er publisert på Finansdepartementets hjemmeside:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/andre/brev/brev_stortinget/2011/fordelingsvirkninger-av-opposisjonsparti.html?id=664559.

Tallene i oppslaget i Klassekampen 22. februar 2012 stammer trolig fra dette svaret.
Nedenfor følger et utdrag av brevet som redegjør for fordelingsvirkningene av Fremskrittspartiets skatteforslag.

”Tabell 1 viser fordelingsvirkningene av FrPs skatteforslag sammenlignet med Regjeringens forslag. Beregningene omfatter de vesentligste av partiets forslag til skatteendringer for personer (lettelser for om lag 15,4 mrd. kroner påløpt):
•Øke øvre grense for minstefradraget for lønnsinntekt til 90 000 kroner, og øke satsen til 45 pst.
•Øke øvre grense for minstefradraget for pensjonsinntekt til 80 000 kroner, og øke satsen til 30 pst.
•Øke innslagspunktet i trinn 1 i toppskatten til 520 000 kroner.
•Øke nedre grense for å betale trygdeavgift til 49 600 kroner.
•Reversere endringene i jordbruksfradraget.
•Redusere formuesskattesatsen med 0,2 prosentpoeng, øke bunnfradraget til 900 000 kroner.
•Øke satsen for skattefradrag i BSU til 28 pst. samt øke maksimalt årlig sparebeløp i BSU til 25 000 kroner.
•Fjerne fagforeningsfradraget.

Tabell 1 Gjennomsnittlig endring i skatt med FrPs forslag sammenlignet med Regjeringens forslag til statsbudsjett 2012 i ulike intervaller for bruttoinntekt.1 Alle personer 17 år og eldre. Kroner. Negative tall betyr lettelser
Bruttoinntekt inkl. skattefrie ytelser.
Tusen kronerAntallSkatt med Regjeringens forslagEndring i skatt sammenlignet med Regjeringens forslag. KronerHerav endring i formuesskatt. Kroner
0 – 150556 3724 300-900-200
150 – 200319 67112 800-2 100-300
200 – 250350 38026 000-3 200-400
250 – 300338 24944 200-3 900-500
300 – 350344 83463 400-3 800-500
350 – 400363 17881 300-3 600-500
400 – 450344 42197 800-3 400-500
450 – 500291 656114 600-3 500-600
500 – 600391 258141 700-5 400-700
600 – 750265 300192 400-6 400-1 200
750 – 1000172 688273 600-7 100-1 800
1000 – 2000118 182463 100-9 800-4 600
2000 – 300013 053903 300-18 800-13 700
3000 og over8 7362 230 500-65 400-60 500
I alt3 877 978100 300-4 000-900
1 Omfatter blant annet ikke fjernet arveavgift og avgiftsendringer. Avrundet til nærmeste 100 kroner.
Kilder: Statistisk sentralbyrå og Finansdepartementet.”

Det framgår av tabellen over at personer som har en bruttoinntekt over 3 mill. kroner i gjennomsnitt vil få en skattelette på om lag 65 400 kroner med Fremskrittspartiets alternative forslag. Mesteparten av dette (60 500 kroner) skyldes de foreslåtte lettelsene i formuesskatten.
Beregningen er utført på Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt. Datagrunnlaget for LOTTE-Skatt er et utvalg fra Statistisk sentralbyrås inntektsstatistikk for husholdninger for 2009. Denne statistikken gir informasjon om sammensetningen av inntekt og formue for hele befolkningen. Datagrunnlaget er framskrevet til 2012. Beregningene kan være usikre bl.a. fordi datagrunnlaget ikke omfatter alle skattyterne og er sjablongmessig framskrevet. Det gjøres oppmerksom på at beregningene verken omfatter avgifter eller skatteforslag som ikke lar seg analysere i LOTTE-Skatt.

Lenke til svaret med tabell