Ingebjørg Amanda Godskesen (FrP): Det skal "skinne" innen samferdsel i løpet av 20 år sier Statsråden. Dvs. at alt etterslep på veiene er en saga blott, nye 4 felts veier er bygd, all rassikring er foretatt, jernbanen er på plass og pendlere er fornøyde, banene er utbygd og tilgjengelig så vi får mer gods fra vei til bane og flyplassene våre er opprustet og mye mye mer.
Hvor mye vil eller må regjeringen bevilge til samferdsel hvert år for at dette løftet skal bli innfridd og vil bevilgningene ligge utenfor handlingsregelen?
Begrunnelse
På Samferdselsløftet som NHO arrangerte tidligere i år sa statsråd Kleppa at innen 20 år skulle alt innen samferdsel være på plass. Samferdsel er som kjent vei, bane, havner og flyplasser.
Vi har fått rede på at de lyntogstrekninger som regjeringen ønsker seg, vil komme på i underkant av 1000 milliarder kroner å bygge. Da er etter det jeg har forstått ikke togmateriellet som skal gå på skinnene medregnet. 1000 milliarder på 20 år vil bære 50 milliarder i året. Bare for å få jernbanelinjen/traseen på plass, vil altså budsjettene til samferdsel måtte øke fra 5 milliarder til 50 milliarder, og da er det kun lyntogets skinnegang som har fått penger.
Regjeringen har bestemt at det i 2012 skal bygges 11 km med motorvei i Norge, og 17 km med midtdelere. Dette er et latterlig antall km, tatt i betraktning løftene Statsråden har gitt under NHOs samferdselsløft, og det er betydelig mindre utbyggingstakt enn i vårt naboland Sverige.
Bare dette viser at det er lite sannsynlig at statsrådens løfter holder mål.
Forslaget på 45 % økning av forrige NTP fra fagetatene er også altfor lite for å få til den økning statsråden lover i løpet av de kommende 20 år, ja vi er jo alt godt inne i det første av disse 20 år.