Jan-Henrik Fredriksen (FrP): Den 19. januar offentliggjorde SD at Widerøe hadde vunnet anbudsrunden om flyrutene til/fra Florø lufthavn. Og at Danish Air Transport (DAT) som hadde hatt konsesjon i 8 år ikke lenger skal fly disse rutene. Det ble opplyst i media at SD hadde tildelt ruteløyvene basert på krav til trygghet, setekapasitet og ikke minst pris. Widerøe hadde levert et 0-anbud til og fra Florø, mens DAT krevde 70 mill. kroner for fireårs-perioden.
Mener statsråden at departementet sin tildeling er i tråd med anbudsgrunnlaget?
Begrunnelse
Alle vet at det medfører kostnader å drive ruteløyvene i Norge. Og det blir underlig at Widerøe legger inn null-anbud på Florø lufthavn når Widerøe samtidig øker prisene voldsomt på andre anbud og flyplasser.
Som eksempel kan det vises til at for anbudsperioden 2009-2012 så hadde Widerøe et anbud på Anda Lufthavn Sandane på kr. 91,818 mill. kroner. Eller 30,606 mill. kr i året. For anbudsrunden 2012-2016 (4 år) som Widerøe har fått, er anbudet på 185,462 mill. kr.
Eller 46,365 mill. kr i året. En prisvekst på 15,759 mill. i året. En økning på over 50 %.
Nesten det tilsvarende skjedde på flyplassen i Ørsta/Volda.
Der hadde Widerøe anbudet fra 2009-2012 (3 år) på 59,609 mill. kr.
Eller 19,869 mill kr. i året.
For perioden 2012-2016 (4 år) har Widerøe fått anbudet med 135,681 mill, kr. Noe som utgjør 33,920 mill. kr i året, en økning på nesten 50 %.
Det som er påfallende er at Widerøe kvitter seg med en konkurrent i Florø med sitt null tilbud samtidig som anbudet på andre flyplasser økes for å dekke inn tapet ved Florø. Er dette i samsvar med konkurransetilsynets retningslinjer. Og hvis så er, så må det åpenbart være noe galt med regelverket.
Det er også i saken klart at Widerøe ikke oppfyller anbudskravene som SD har stilt i dokumentene om setekapasitet mellom Oslo og Florø.
SDs krav til regularitet og avvikling/korrespondering av trafikk og operative forhold ved Florø er heller ikke oppfylt.