Bård Hoksrud (FrP): I alternativsanalysen til Jernbaneverkets KS1 pilotprosjekt Eidsvoll- Hamar fra 13.06.2007 kom trasé H (dobbeltspor tilpasset eksisterende trase) og trasé G (ny østlig trasé uavhengig av eksisterende bane) likt ut med 6,6 av 7 poeng. Traséene ble også vurdert likeverdige på reisetid og naturødeleggelser, til tross for at trasé H har lengre reisetid og medfører jernbane langs Mjøsas strandsone.
Hvorfor ble trasé G på dette tidspunktet lagt i skuffen når selv Jernbaneverket vurderte traseene som likeverdige?
Begrunnelse
Jeg minner om at jeg har tatt opp andre momenter i denne saken i skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:217 (2010-2011) fra 02.11.2010, og skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:558 (2011-2012) fra 04.01.2012.