Christian Tybring-Gjedde (FrP): Viser til svar mottatt på skriftlig spørsmål nr. 1026 vedrørende betingelsene for økonomisk støtte til tenketanken Human Rights Service. Statsrådens svar er ikke tilfredsstillende.
Kan statsråden klargjøre hva som ligger i begrepet "driftsoverskudd", hvordan "statens andel" defineres, og hvor det er hjemlet at staten kan definere at andel av private midler som en organisasjon mottar tilhører staten, og om hvorvidt samme tilbakebetalingsordning gjelder for organisasjoner som Røde Kors, Norsk Folkehjelp etc.?
Begrunnelse
I tildelingsbrevet til HRS står det følgende:
"I beregningen av beløpet som skal tilbakebetales tas det utgangspunkt i det totale driftsoverskuddet for organisasjonen. Det som kreves tilbakebetalt er en andel av dette, tilsvarende IMDis andel av de totale driftsinntektene. Ubenyttede midler som ikke er tilbakebetalt vil bli trukket fra 2. terminutbetaling i 2013."
At bevilgede penger som ikke er benyttet for inneværende bevilgningsår skal tilbakebetales, kan man for så vidt forstå. Men at staten skal kunne definere at en andel av private midler som en organisasjon har tilhører staten er urimelig og muligens også ulovlig. Uansett brudd på lovens intensjon.
Det er videre uklart hvordan staten har tenkt at frivillige organisasjoner som mottar offentlig støtte under kap. 821, post 71 (som HRS) skal kunne få inn private midler uten at dette medfører til en direkte forkortning av tilskudd fra staten.
En slik tilbakebetalingsordning gir jo ingen insentiver til å tiltrekke seg private midler. I realiteten betyr dagens praksis at organisasjoner på kap. 821, post 71, ikke har mulighet til å legge seg opp penger.