Harald T. Nesvik (FrP): Forvaltningsreformen overførte fra 2010 det meste av riksveinettet fra staten til fylkeskommunene. Kan statsråden redegjøre for når en kan forvente at vedlikeholdsetterslepet på fylkes- og riksveinettet i Møre og Romsdal er tatt igjen?
Begrunnelse
Forslaget til Nasjonal Transportplan (NTP) 2014-2023 ble fremlagt 29.februar 2012.
Kommunal Rapport presenterte 8.mars 2012 Statens Vegvesen sine tall for vedlikeholdsetterslep på tunneler, bruer og fergekaier på fylkesvegnettet pr fylke.
For Møre og Romsdal gjelder det et vedlikeholdsetterslep på tunneler på nærmere 2,6 milliarder kroner og et vedlikeholdsetterslep på bruer og fergekaier på 500 millioner kroner, til sammen nærmere 3,1 milliarder kroner.
I tillegg kommer vedlikeholdsetterslep på riksveinettet i Region Midt som anslås til om lag 3,1 milliarder kroner. Store deler av dette gjelder vedlikeholdsetterslep i Møre og Romsdal
FrP er av den formening at infrastrukturen er en av de viktigste forutsetningene for bosetting og næringsvirksomhet i distriktene. Liten satsing på investeringer, drift og vedlikehold på blant annet vei, bru og tunnel vil direkte medføre en forverring av rammevilkårene for næringslivet og derav distriktene.