Jan-Henrik Fredriksen (FrP): Telenor fikk brudd og feil på sitt telfoni/internett på Hesseng ved Kirkenes. Feilen oppstod den 07.03-12 og ble ferdig utbedret den 16.03-12. Dette førte til at en rekke enkeltpersoner og næringsliv ble berørt. Butikkene i området ble påført en vesentlig omsetningsnedgang i perioden, kanskje ikke så rart da alle betalingsterminaler lå nede. Telenor fraskriver seg ethvert økonomisk ansvar for skader de har påført andre.
Deler statsråden Telenors syn?
Begrunnelse
Innenfor det området som ble utsatt for brudd på telefoni/internett befinner det seg ikke mindre enn åtte firmaer, derav flere dagligvarebutikker og post.
Det er innlysende at omsetningen for alle involverte firma har vært stor. Hesseng er et handelssenter i Sør-Varanger. I en klage overfor Telenor om stor økonomiske tap og refusjon av dette, svarer Telenor at de ikke har anledning til å kompensere for enhver feilsituasjon som skulle oppstå, og i henhold til våre vilkår er Telenor ikke erstatningspliktig for tekniske feil utover å frafalle abonnementspris for perioden tjenesten ikke kan benyttes. Telenor er verken overfor forbrukere eller næringsdrivende ansvarlig for indirekte tap som følger av mangler. Deretter kommer Telenor med et tilbud om tre måneders forbruk som kompensasjon.
Etter min mening så bør det være klare regler som ansvarliggjør leverandøren av telefoni/internett ved brudd som går over så lang tid. Det er ikke samsvar med den skade som er påført forbrukeren og tilbudet om kompensasjon.