Dagrun Eriksen (KrF): Ingen digitale læreplattformer til bruk i grunnskolen er universelt utformet. Når kommunene går til anskaffelse av IKT-løsninger på sine skoler, er ingen av løsningene som i dag tilbys tilrettelagt for alle elever.
Hvordan vil statsråden sikre at det utvikles digitale læreplattformer som fungerer like godt for alle?
Begrunnelse
Rapporten "Gransking av universell utforming i digitale læreplattformer (LMS) i grunnskolen" var nylig klar. Den viser at ingen av de tre systemene som i dag brukes i skolen er i nærheten av å følge de internasjonale retningslinjene for universell utforming. De digitale læreplattformene er i dag en helt sentral del av opplæringen. Disse er ikke tilgjengeliggjort for elever med behov for hjelpemidler. Dette gjør at læringsutbyttet til disse elevene reduseres. Rapporten sier at: "Resultatene viser at de største problemene oppstår for personer med nedsatt funksjonsevne som benyttet en eller annen form for hjelpemiddel. Sterkt svaksynte brukere opplevde så store vanskeligheter i alle tre systemene at visse funksjoner overhodet ikke gikk an å bruke. Også brukere med andre funksjonsnedsettelser, men som ikke benytter hjelpemidler, presterte merkbart dårligere enn i kontrollgruppen uten funksjonsnedsettinger." Det er teknisk fullt mulig å stille krav til systemutviklerne om å tilby universelt utformede digitale løsninger, men dette er så langt ikke blitt gjort.