Bård Hoksrud (FrP): Det å ta lappen på tungbil er dyrt, og mange må reise langt for å ta lappen på tungbil. I forbindelse med eksamenen, så hender det at noen styrker på den teoretiske prøven og da kan man ikke ta prøven på nytt før det er gått 14 dager, stryker man på den praktiske prøven må man vente 4 uker. Mens tar man lappen på utrykningskjøretøy og stryker på teorien kan man fortsette på den praktiske prøven.
Vil statsråden se på dagens regelverk slik at man kan gå videre selv om man ikke klare prøven, samt redusere karantene/ventetiden?
Begrunnelse
Tungbilopplæringen var før lokalisert mange steder i landet. Men de siste årene så er flere skoler slått sammen og de er nå lokalisert på færre steder. Det innebærer at mange som tar lappen på tungbil må reise langt for å få opplæring og førerkort. Det betyr at det er forholdsvis dyrt å ta førerkort i Norge. I dag er også regelverket slik at dersom man skulle stryke på teorien så må man vente i 14 dager før man kan ta prøven på nytt og dersom man stryker på den praktiske prøven må man vente i 4 uker før man kan ta prøven på nytt. Det er også slik at dersom man stryker på teorien så får man heller ikke anledning til å gå videre og ta den praktiske prøven, noe som gjør at dette blir ekstra kostbart for den som stryker. Det som er merkelige med dagens regelverk er at man kun får en karantene som kun setter som krav at man må vente i 2 eller 4 uker før man kan ta prøven på nytt. Dette er noe rart. Man hadde forstått kravet hvis det hadde ligget inne noen forutsetninger om at man måtte gjennomført mer trening osv. som en forutsetning for når man igjen får anledning til å kjøre opp eller ta teoriprøven på nytt.
Det er derfor også vanskelig å finne den store trafikksikkerhetsverdien for å videreføre dagens ordning.
Det er også viktig å ha med seg at dersom man skal ta lappen for utrykningskjøretøy så kan man der fortsette å ta den praktiske prøven selv om man ikke klarer den teoretiske prøven. Flere av tungbilskolene ønsker nå at man får på plass endringer i dagens regelverk som enten er lik den man har for utrykningskjøretøy, eller aller helst en ordning som gjør at elevene selv etter å ha strøket gis anledning til raskt å kunne få anledning til å ta prøvene på nytt.