Dagrun Eriksen (KrF): Har regjeringen tatt stilling til hvordan satsingen på skolebibliotek kan fortsette etter 2013?
Begrunnelse
Program for skolebibliotekutvikling er en fireårig (2009-13), nasjonal satsing for å styrke skolebiblioteket som pedagogisk verktøy. 40 millioner er satt av til programmet, som Universitetet i Agder gjennomfører på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Målet er at skolebibliotekene skal tas aktivt i bruk i leseopplæring og utvikling av informasjonskompetanse. Ved programavslutning sommeren 2013 vil ca 200 skoler i over 80 kommuner i alle fylker ha fått utviklingsmidler fra programmet.
Grunnskoler kan søke om midler til ettårige prosjekter, med mulighet for å søke om videreføring i ett år til. For å få midler, må rektor være prosjektleder, og hele prosjektgruppen, rektor, skolebibliotekar og involverte lærere, må delta på to etterutdanningskurs i regi av programmet. Prosjektene må ha overføringsverdi, og skolene må ha en strategi for erfaringsspredning.
Utdanningsdirektoratet utpekte i forbindelse med oppstart av programmet UiA til ressurssenter for skolebibliotek. UiA overtok skolebiblioteksidene som lå på direktoratets nettsted skolenettet.no, og nettstedet www.skolebibliotek.uia.no er utviklet til en omfattende faglig ressurs om skolebibliotek. Det blir også produsert en nettbasert idébank og læringsressurs om informasjonskompetanse, knyttet til kompetansemålene i Kunnskapsløftet. UiA driver dessuten etter- og videreutdanningskurs om skolebibliotek, og bidrar med faglig veiledning til skoler og bibliotek.
UiA har gjennom flere tiår utdannet skolebibliotekarer. Skolebibliotekstudiene er nettbaserte og går på deltid, noe som har gjort det mulig for studenter over hele landet å ta skolebibliotekfag ved UiA. Studentene er i stor grad lærere som videreutdanner seg. Fra 2011 er studiene videreutviklet til et bachelorprogram i skolebibliotekkunnskap.
Det er nå behov for å drøfte hva som skal skje etter at Program for skolebibliotekutvikling avsluttes i august 2013. Rapporter fra prosjektskolene forteller om en positiv utvikling i de kommunene som har fått midler, og erfaringene herfra kommer andre skoler og bibliotek til gode. Men det må diskuteres hvordan nettstedet skal vedlikeholdes og oppdateres, og hvordan skole- og bibliotekmiljøets behov for kurs og veiledning skal møtes framover. Fortsatt eksistens av et ressurssenter for skolebibliotek er spesielt viktig ettersom Utdanningsdirektoratets kompetansenettverk for skolebibliotek og læremiddelkunnskap ble nedlagt i 2011. Det er ingen tvil om at det fremdeles må satses hvis skolebibliotekene skal kunne bidra aktivt til å nå læreplanens mål om tekstmangfold, lesing i alle fag, oppøving av læringsstrategier og utvikling av forskerånd. UiA har kompetanse til faglig arbeid på skolebibliotekområdet, men det må diskuteres hvordan dette skal organiseres og finansieres.