Arne Sortevik (FrP): NRK melder 18.4.2012 om at kollektivselskapet Ruter ønsker å vurdere billettpriser som varierer ut fra når på døgnet folk reiser. Dette kan gi "rushtidsavgift" på kollektivtrafikk i Oslo-området. Forslaget understreker at tilstrekkelig kapasitet innenfor kollektivtransport i de store byene er viktig generelt og spesielt for å flytte persontransport fra personbil til kollektivtransport. Staten kjøper i dag lokaltransport i storbyene uten særlige betingelser, kun på jernbane.
Vil statsråden utvide statlig kjøp i storbyene?
Begrunnelse
Eventuell "rushtidsavgift" på kollektivreiser vil virke mot målet om å flytte persontransport fra personbilbasert transport til kollektivbasert persontransport. Målet er viktig for å sikre dekning av et økende transportbehov innenfor et samlet transporttilbud og på en effektiv og miljøvennlig måte i og rundt de største byene der ytterligere folketallsvekst vil komme i fremtiden. Staten tar i liten grad økonomiske ansvar for kollektivtransporten gjennom direkte kjøp av transport utenfor jernbanesektor. Da er det spesielle betingelser knyttet til statlig bidrag ("belønningsordningen").
Jeg håper derfor statsråden vil vurdere en utvidet ordning med statlig kjøp av alle typer kollektivtransport i og rundt de største byene og basert på en generell innkjøpsordning uten spesielle betingelser om regulerende tiltak overfor alle veibrukere. En statlig innkjøpsordning for kollektivtransport i de store byene generelt vil likestille innbyggere og næringsliv uavhengig av dagens ulike jernbaneløsninger.