Jan-Henrik Fredriksen (FrP): En ulykkesstatistikk for tyngre kjøretøy i januar måned 2012 viser at det i perioden var 257 hendelser hvor tyngre kjøretøy var involvert. I 64 av disse er opprinnelse uviss, eller ikke oppgitt som referanse. Men der nasjonalitet eller "utenlandske" er oppgitt så viser det seg at utenlandske biler har vært involvert i 138 ulykker, mens norske biler har vært involvert i 55. De utenlandske bilene står for ca. 20 % av godsfrakten i Norge.
Hvilke tiltak vil statsråden gjøre for å få ned ulykkesfrekvensen i tungtrafikken?
Begrunnelse
Statistikken for februar tilsier at det var 83 hendelser hvor utenlandske tungbiler var involvert, mens 62 var norske. (samt 54 med uviss opprinnelse) Totalt 199 hendelser med tunge kjøretøy.
For mars måned viser den samme statistikken at det var 108 hendelser med tunge kjøretøy, 34 hendelser der utenlandske var involvert, og 42 der norske kjøretøy var involvert samt fire tilfeller hvor brøytebil/bergingsbiler også ble involvert. 32 var av uviss opprinnelse.
Etter min mening viser denne statistikken entydig at tyngre biler av utenlandsk opprinnelse og med utenlandske sjåfører er overrepresentert i statistikken. Ikke minst med tanke på at utenlandske biler og sjåfører står for ca 20 % av godsfrakten i Norge.
Det må, slik jeg ser det være store mangler på både kontroll av utstyr og opplæring av utenlandske sjåfører på tyngre biler som kjører i Norge, ikke minst på vinterføre. Denne statistikken, som riktignok er utført av privatpersoner vitner om at vi trenger mer kontroll av utstyr og krav til opplæring i vinterkjøring av utenlandske sjåfører i Norge.