Kjell Ingolf Ropstad (KrF): Det har den senere tid kommet frem at en del arbeidsgivere unnlater å gi arbeidstakerne lønns- og trekkoppgave. Arbeidstaker må selv kreve lønns- og trekkoppgave i de tilfeller arbeidsgiver ikke gir dette, noe som kan være svært tidkrevende og kostbart. Arbeidstilsynet har rett til å pålegge arbeidsgivere å gi arbeidstakerne arbeidskontrakt, som kan tale for at myndigheten bør utvides til å omfatte lønnsslipp.
Hvordan vil statsråden sikre at arbeidstakere får lønns- og trekkoppgave på en god måte?
Begrunnelse
Ifølge arbeidsmiljøloven § 14-15 (5) har arbeidsgiver plikt til å gi arbeidstaker lønns- og trekkoppgave. Ved forsømmelse fra arbeidsgivers side må arbeidstaker selv gjøre kravet om lønns- og trekkoppgave gjeldende. Juss-Buss, som gir fri rettshjelp, har den senere tid fått relativt mange saker som har vist hvor vanskelig det kan være for en arbeidstaker dersom arbeidsgiver lar være å utstede dette.
Retten til å få lønns- og trekkoppgave har stor praktisk betydning av flere årsaker. Utenom at den gir grunnlag for å kontrollere at man har fått utbetalt riktig lønn, er lønnsslippen avgjørende for å dokumentere eventuelle krav etter en usaklig oppsigelse. Lønnslippen kan dokumentere hvor lenge man har vært midlertidig ansatt og hvor stor stillingsprosent man har hatt, og dermed brukes som bevis ved eventuelle brudd på retten til fast ansettelse. I tillegg sikrer lønnsslippen at arbeidsgiver har foretatt riktig skattetrekk. Unnlater arbeidsgiver å gjøre dette, kan dette medføre at arbeidstaker får store skattekrav rettet mot seg.
Arbeidstaker selv må fremsette krav om manglende lønnslipp, og i de tilfeller hvor arbeidsgiver nekter kan det være en tung og langvarig prosess for arbeidstaker. Får ikke arbeidstaker gjennom sitt krav må den ta saken til forliksrådet eller tingretten. På grunn av stor arbeidsmengde for disse instansene kan det ta opp til flere måneder å få avgjort saken, samtidig som det krever store ressurser. Dette er både tungvint og kan medføre store ulemper for arbeidstaker, og ved å gi Arbeidstilsynet påleggskompetanse i saker om manglende utstedelse av lønns- og trekkoppgave vil da være effektivt middel for å påse at arbeidstakere får innvilget sine rettigheter. Arbeidstilsynet har allerede myndighet til å pålegge arbeidsgivere å gi arbeidstakere arbeidskontrakt, så en utvidelse av deres myndighet vil derfor ikke kreve store ressurser i kompetansebygging, opplæring o.l.