Ketil Solvik-Olsen (FrP): Ryfast tunnelen i Rogaland skal finansieres med bompenger. En investering på 4,8 mrd kr vil koste bilistene 9,9 mrd kr i bompenger. Om Kommunalbanken bidrar med finansiering vil 97 pst av kapitalen komme fra utlandet.
Påvirkes presset i norsk økonomi på utbyggingstidspunktet annerledes dersom prosjektet får kapital fra oljefondet fremfor å lånefinansieres med utenlandsk kapital, og vil regjeringen sikre at norsk infrastruktur får tilgang til kapital med samme rentenivå som oljefondets gunstigste betingelser til utlandet?
Begrunnelse
Rødgrønne representanter har ofte hevdet at bompengefinansiering gjør at man kan øke veibygging i Norge uten å øke presset i norsk økonomi, fordi man inndrar kjøpekraft gjennom bompenger og derved lager rom for investeringene. Dette resonnementet fordrer at bompenger inndrar kjøpekraft parallelt med at investeringene i vei finner sted. Det er knapt tilfelle, da bompenger generelt innkreves i etterkant av veiinvesteringen. I tillegg fordrer det at investeringene lånefinansieres i det norske markedet, slik at kapital som allokerer veibygging tas fra andre steder i den norske økonomien. Dersom kapitalen lånes fra utlandet så vil det ha samme "eksterne" press på norsk økonomi som man vil ha ved å tilbakeføre kapital fra oljefondet til norsk økonomi.