Line Henriette Holten (KrF): I forbindelse med fremleggelse av regjeringens handlingsplan, Likestilling 2014, varslet regjeringen den 8. november 2011 blant annet en utredning av merking av retusjert reklame.
Hvor langt er dette arbeidet kommet, og når kan en slik ordning komme på plass?
Begrunnelse
En av tre jenter oppgir at de får dårligere selvbilde av å se på reklame for mote, en tredel av landets trettenåringer ønsker å gå ned i vekt, og halvparten av alle jenter i videregående skole synes de er for tykke.
Dårlig psykisk helse, med dårlig selvbilde og mer alvorlige psykiske lidelser er alvorlig for den enkelte. I tillegg er det et samfunnsproblem når mange unge vokser opp med et utseendepress og med forventninger som er umulig å oppfylle. Et uoppnåelig og usunt kroppsideal er en av faktorene som er med på å bidra til mange unges dårlige psykiske helse.
Kvinnepanelet sier i sin rapport fra 2010 at ”jenter og kvinner utsettes for glansede bilder av kvinner som ikke finnes i virkeligheten, disse bildene burde merkes”. Et slikt merke kan være et symbol, eller en kort tekst som tydeliggjør at bildet er retusjert og ikke gir et sant bilde av modellens utseende. På den måten kan man gjøre målgruppene for reklame oppmerksom på at bildene ikke fremstiller ekte personer.