Arne Sortevik (FrP): Det er vel kjent at det finnes ca. 64 tonn kvikksølv i ubåten U-864 som etter lokalisering i mars 2003 fortsatt ligger i havet like utenfor Fedje i Hordaland. Det er også kjent at U-234 som overga seg til USA i mai 1945 hadde 560 kg uran ombord og at U-864 er antatt å være den ene av tre tyske ubåter på vei til Japan i 1945 med uranoksid.
Hva har Miljøverndepartementet selv eller sammen med andre gjort for å avklare om det i vraket av U-864 ved Fedje er uran og hvordan påvirker dette den endelige løsningen for U-864?
Begrunnelse
Den siste av de antatt tre ubåter på vei til Japan i 1945 med uran og flytegninger - U859 - ble lokalisert i 1969 og fjernet i skjermet bergningsoperasjon i Malakkastredet. Det kan se ut som om operasjonen ser ut til å være utført i samarbeide med den amerikanske etterretningsorganisasjonen CIA.
Det blir fra enkelte hold hevdet at uranet ombord i U-234 var anriket uran.
I Stortingets spørretime 11.2.2004 svarte daværende samferdselsminister Torild Skogsholm på vegne av fiskeriministeren at det var mindre mengder uranoksid om bord da ubåten ble senket i 1945.
Av U-864 er midtseksjonen ikke funnet. Ubåtkyndige, bl.a. de som lokaliserte vraket av U-864, hevder at midtseksjonen ikke er ødelagt men fortsatt kan og bør finnes fordi denne delen av ubåten inneholder en betydelig del av kvikksølvlasten og annen last. Fiskeri- og kystdepartementet har hittil avvist alle problemstillinger knyttet til at midtseksjonen kan finnes. Miljømessig er imidlertid midtseksjon med kvikksølvlast og mulig uranlast av vesentlig betydning. Det er etter mitt syn derfor avgjørende viktig at det gjøres troverdig arbeid for å lokalisere manglende midtseksjon på U-864 og fjerne miljøfarlig last ombord i denne seksjonen.
Først med slik innsats kan den miljømessige behandlingen av U-864 fremstå som troverdig både nasjonalt og internasjonalt. I et slikt perspektiv bør Miljøverndepartementet engasjere seg tydeligere i saken.