Laila Reiertsen (FrP): Hva vil statsråden gjøre med problemene med manglende informasjonsflyt internt i Nav, der brukere blir kasteballer i systemet, fordi enhetene i Nav ikke har oversikt over hvilke ytelser og vedtak som er fattet fra den ene enheten til den andre, og at brukene selv må kjempe for å få riktig vedtak, og selv påpeke feil der veiledning og informasjon uteblir, forvaltningsloven brytes, og manglende kompetanse og innsikt i regelverket fra saksbehandlere og ledere, gjør at brukere føler det som et offentlig overgrep?
Begrunnelse
Jeg har fått flere henvendelser fra brukere i Nav som har kjempet i årevis mot et offentlig system, der brudd på forvaltningsloven, personvernloven, taushetsplikten, veiledningsplikten og informasjonsplikten har gjort at disse brukerne føler seg maktesløse i møte med en offentlig instans, som er opprettet for at det skulle bli mye enklere og smidigere, der brukeren skulle kunne forholde seg til én saksbehandler, og ikke det motsatte. I noen av tilfellene oppleves det som ren trakassering overfor brukerne, fra enkelte av de ansatte.