Lise Christoffersen (A): Hvem har ansvar for at ingen, heller ikke deltakerne i en pågående NATO-operasjon, der også norske styrker var representert, kom til unnsetning da en flyktningbåt med 72 mennesker om bord sendte ut nødsignaler 18 timer etter at skipet hadde forlatt Tripoli i mars 2011, og der bare ni fortsatt var i live da båten etter 15 dager i drift ble skylt på land langs kysten av Libya?
Begrunnelse
26. mars 2011 forlot en båt Tripoli med 72 flyktninger om bord. Etter 18 timer til sjøs, sendte kapteinen ut det første av flere nødanrop. Det foregikk da en NATO-operasjon i området. Både sivile og militære fartøyer var i nærheten av båten. Det samme var et militært helikopter. Likevel var det ingen som kom flyktningene til unnsetning. Båten ble skylt på land i Libya etter 15 dager. Da var det bare ni overlevende igjen om bord. Europarådet har behandlet en rapport om saken (Doc. 12895, 5. april 2012). Rapportøren opplyser at det har vært umulig å få noen til å ta ansvar for dette bruddet på internasjonale regler. Alle relevante delegasjoner til parlamentarikerforsamlingen er bedt om å bidra til å få fram opplysninger i saken. Norge deltok i den aktuelle NATO-operasjonen. Derfor vil spørsmålet også gjelde oss. Europarådets parlamentarikerforsamling ønsker svar på hvem som kan stilles til ansvar for at mennesker i havsnød ble overlatt til seg selv, med et så fatalt utfall. Det vil for Norges del både være aktuelt å redegjøre for om norske styrker under NATO-kommando eller under norsk kommando var i nærheten uten å bidra til at disse menneskene ble reddet, og å redegjøre for om norske myndigheter sitter med annen relevant informasjon i saken.