Kenneth Svendsen (FrP): Norpartner AS er en liten bedrift som bygger redningsbåter og slepebåter til norsk og internasjonal oljeindustri. For å få refundert båtmotoravgiften er det en lang og omstendelig prosess, med søknader og dokumentasjon. Etter at de har hatt utestående over 500 000 kr i tilgodehavende avgift i over 6 mnd, får de svar fra tollvesenet om at de ikke kan behandle søknaden før etter sommeren.
Mener statsråden at dette er akseptabelt?
Begrunnelse
Bedriften har en datterbedrift i Latvia. De kjøper motorene i Norge og sender dem til Latvia, hvor motorene blir innmontert i deres båter. Når båtene kommer tilbake til Norge, sender tollvesenet dem en regning på båtmotoravgiften. Dette selv om det ikke er fritidsbåter, og skal følgelig ikke betale avgift. Dette betyr at en slik bedrift kanskje må oppta kassakreditt lån for å betale staten en avgift de ikke skal ha. En ting er at dette tærer på egenkapital, men også rentene er betydelige når store beløp, for en liten bedrift, blir utestående over lang tid. Selv for båter som er videreeksportert til Brasil og USA for over 6 mnd. siden, er avgiften fremdeles ikke refundert bedriften.