Oskar J. Grimstad (FrP): Hva blir gjort for å likebehandle innbyggerne i Vågstranda i Møre og Romsdal som er innelåst på alle sider av svært dyre bomstasjoner slik at de ikke kommer i en helt annen økonomisk situasjon enn løsninger en har funnet i andre bompengeprosjekt?
Begrunnelse
Eksportveien E 136 i Møre og Romsdal og prosjektet Vågstrandstunellen og Tresfjordbrua blir gjennomført som bompengeprosjekt og fører til at innbyggerne i Vågstranda kommer i en helt innestengt posisjon i forhold til bompenger. Dette gjelder kommunale tjenester, handel og fritidsaktiviteter m.m. Dette gjør denne vesle bygda unik i forhold til lignende bompengeprosjekt en kjenner til. En frykter også at inntektene fra Vågstrandbommen vil subsidiere Tresfjordbrua, ei bru som i hovedsak er til nytte for andre enn innbyggerne i Vågstranda. Det foreligg også usikkerhet om beløpsgrensa for å oppnå 50 % rabatt på forskuddsbetaling bom. Innbyggerne i Vågstranda kommer med andre ord i en helt spesiell økonomisk situasjon i motsetning til de som bor på Bergsøya som får spesialrabatt på Krifast og ikke minst innbyggerne på Klett og Være som har fått innvilga fullt fritak for å nå kommunale tjenester og andre servicefunksjoner. Hva er lovhjemmel og bakgrunn for så ulik behandling og konklusjon med innvilga spesialordning for den ene, men ikke den andre.