Frank Bakke-Jensen (H): I 2009 overførte regjeringen ansvaret for ca. 17 000 km riksvei til fylkeskommunene. Hele vedlikeholdsetterslepet var estimert til 10 mrd. kroner, og mange mente dette var for lavt. Nå har etatene anslått at det vil koste mellom 15 mrd. og 25 mrd. bare å rydde opp i vedlikeholdsforfallet knyttet til broer, ferjekaier og tunneler.
I lys av disse nye opplysningene, synes statsråden at estimatet fra 2009 var presist, og vil statsråden eventuelt utarbeide et nytt estimat for totalt etterslep?
Begrunnelse
Etatsfremlegget til ny Nasjonal transportplan som ble lagt frem 29. februar 2012, inkluderte også en rapport om broer, kaier og tunneler. For eksempel vil etterslepet på broer, kaier og tunneler i Finnmark kunne være opp til 500 mill. kroner. På veinettet vil etterslepet naturlig nok være betydelig større, men det finnes ikke en klar oversikt over dette.