Jørund Rytman (FrP): Tilsynelatende ligger det innebygd spenninger i moderne lovgivning om psykiatri; rettsregler og hensynet til enkeltmenneskets rettigheter vil i noen grad kollidere med hensynet til å gjøre psykiatrien effektiv. Noe en sak fra Buskerud viser. Lovverket er uklart. Videre antas det at problemstillingene vil angå et betydelig antall mennesker i Norge.
Hva mener justisministeren om problemstillingen, og hva akter statsråden å gjøre med tanke på å foreslå endringer i lovverket m.m.?
Begrunnelse
I Norge er det mellom 8,5 til 35 tvangsinnleggelser pr 10 000 innbygger. Dette varierer mellom de enkelte helseforetakene.
Lov om psykisk helsevern har i utgangspunktet mange regler som sikrer enkeltmenneskets rettigheter. De mest sentrale bestemmelsene i denne sammenhengen er §§ 1-1, 1-5, 1-6, 3-1, 3-2, 3-3, 3-8 samt kapitlene 6 og 7.
Utgangspunktet etter § 3-1 er at tvunget helsevern ikke kan etableres uten at vedkommende er undersøkt av lege. Dersom vedkommende unndrar seg undersøkelse, så kan kommunelegen vedta at undersøkelse skal gjennomføres.
På bakgrunn av undersøkelsen nevnt i § 3-1 foretar den faglige ansvarlige på sykehuset en vurdering av om vilkårene for observasjon er til stede. Et av kriteriene er hvorvidt det foreligger undersøkelse fra to leger, hvorav en er uavhengig av institusjonen.
Det er på det rene at sykehuset har en viss undersøkelsesplikt etter § 3-2, jfr. særlig nr. 2.
Beskrivelse av mangler og uklarheter i lovverket knyttet til en konkret sak:
En kvinne i Buskerud september 2007 innlagt til tvungen observasjon, jf. § 3-2 i lov om psykisk helsevern. Det ble anlagt søksmål angående om saksbehandlingsreglene etter lov om psykisk helsevern var fulgt, jf. § 3-2 og om innleggelsen var i strid med Den Europeiske Menneskerettighets konvensjonen artikkel 5 nr. 1. Søksmålet ble anlagt mot helseforetaket. Saken ble behandlet i Høyesterett i desember 2011. Dom falt 13. desember 2011. Saken ble avvist i Høyesterett. Dette skyldtes at helseforetaket ikke var rett saksøkt. Rett saksøkt var Staten ved Helsedepartementet. Høyesterett valgte likevel å komme med en vurdering hvorvidt innleggelsen var berettiget eller ikke.
Vurderingen i Høyesterett kan kortfattet sammenfattes slik:
Det er på det rene at fastlegen/innleggende lege ikke hadde fulgt saksbehandlingsreglene for innleggelsen. Bl.a. var det ikke innhentet samtykke fra kommunelegen. Det var ikke kjent for sykehuset. Sykehuset undersøkte heller ikke om saksbehandlingsreglene var fulgt. Høyesterett kom likevel til at sykehusets manglende undersøkelse av om fastlegen hadde fulgt saksbehandlingsreglene, ikke innebar at sykehuset hadde brutt lov om psykisk helsevern.