Kenneth Svendsen (FrP): Samferdselsdepartementet har i disse dager et høringsnotat ute om at kommunene kan innføre tvungen parkeringsavgift på private parkeringsplasser, eksempelvis for kjøpesentre, for å redusere biltrafikken. I forbindelse med bygging av bompengefinansierte byggeprosjekter har mange kommuner stilt garantier for store beløp som de hefter for.
Hvis intensjonene om mindre biltrafikk oppnås, vil ikke inntektene for bompengeselskapene kunne svekkes så mye at kommunenes garantiansvar vil måtte realiseres?
Begrunnelse
Mange kommuner har stilt store garantier i forbindelse med bygging av bompengefinansierte veiprosjekter. De fleste av disse kommunene har ingen muligheter til å betale ut disse garantiene uten at velferdstilbudene forringes betydelig. Bakgrunnen for innføring av "tvungen" parkeringsavgift for private parkeringsarealer er slik jeg forstår det å få ned biltrafikken - den samme trafikken som finansierer bompengeselskapene. Risikoen for at selskapene går konkurs, og at garantiene realiseres vil derfor være større enn tidligere. I tillegg vil dette være et betydelig inngrep i den private eiendomsretten.