Gunnar Gundersen (H): Har Oljeskattekontoret et spesielt fokus rettet mot internfaktureringer mellom nærstående selskaper og har skattemyndighetene avdekket urimelig internfakturering og fakturering mellom nærstående selskaper?
Begrunnelse
Det er store forskjeller mellom skattesystemet som gjelder for oljeutvinning og all annen virksomhet i Norge. Ikke bare er skattesatsene vesentlig høyere for oljevirksomhet, petroleumsskattereglene har svært gunstige avskrivningsregler og inneholder også andre avvikende elementer som stimulerer til et høyt investeringsnivå. I realiteten avlaster staten den enkelte aktør for mye av risikoen ved leting. Selskaper som opererer innenfor flere ulike skatteregimer vil ofte kunne tjene på å henføre kostnader dit fradragene er størst og inntekter dit beskatningen er lavest. Med særskatten på utvinning og rørledningstransport, og tilsvarende store fradrag for kostnader på dette området vil overfakturering ikke bare føre til betydelig skattetap for staten, men også stimulere til store skjevheter mellom ordinært næringsliv og oljerelatert virksomhet i Norge. Et konsern med selskaper som opererer innen begge skattesystem kan man lett sitte igjen med netto utbetaling fra staten dersom det overfaktureres.