Bente Thorsen (FrP): Vil statsråden sørge for at elevene i grunnskolen får den best mulige undervisning i Religion, livssyn og etikk- faget ved at det stilles krav om at RLE-faget igjen blir obligatorisk i grunnskolelærerutdanningen for de som skal undervise i faget?
Begrunnelse
Kirke- utdanning og forskningskomiteen har mottatt brev fra Nasjonalt fagråd for Kristendomskunnskap og religionsvitenskap. Der vises det til at lærerstudenter velger bort RLE- faget. Dette vil medføre at det blir færre lærere som er godt nok rustet til å undervise i faget.
I følge artikkel i Vårt Land den 21.06.2011 så var det 9 klasser i RLE faget ved Høgskolen i Oslo i 2011, ved skolestart høsten samme år så starter det 1 klasse. Høgskolen i Finnmark har nå vedtatt å ikke tilby RLE- faget i lærerutdanningen.
Det gis også melding om at det i faget Pedagogikk og elevkunnskap stort sett ikke gis noen særlig undervisning i RLE. Dette til tross for at det i de nasjonale retningslinjene for PEL vises til at faget skal gi lærerstudentene kunnskap og forståelse for religiøst og kulturelt mangfold. Med bakgrunn i at det blant elevene i grunnskolen er en mengde av ulike trosretninger og ulike etiske verdier så er det av stor betydning at elevene får god kjennskap til og god kunnskap om de ulike trossamfunn. Undervisning som gir grunnleggende og god kunnskap til elevene på dette området kan gi bedre inkludering, forståelse og hindre antisemittiske holdninger blant elevene.
I ett flerreligiøst samfunn som en skoleklasse er i dag, kreves det at læreren er godt kompetent til å undervise i de ulike trossamfunn og de ulike etiske verdiene til den enkelte elev, det er derfor vitalt at denne kompetansen ikke svekkes blant lærerne i skolen.