Ingjerd Schie Schou (H): Hvordan vil utprøving av nytt signal- og kommunikasjonssystem – ERTMS - på Østfoldbanens østre linje få konsekvenser for brukere og lokalmiljøene langs banen?
Begrunnelse
Er Østre linje valgt ut fordi det ikke vil påvirke reisemønstre og ulemper for reisende.
Det kommer stadig flere bekymringsmeldinger fra ordførere, pendlere og næringslivet med tilknytning til linjen.
Uroen består i at det blir buss for tog under utprøvingsperioden?
Reisetiden som i dag er 5 minutter lengre fra Askim til Oslo enn i 1975 ikke blir kortere etter ERTMS utprøvingen.
Så langt jeg skjønner, opplyser også Jernbaneverket at reisetiden ikke forkortes.
Omleggingen betyr lange perioder med stengte spor (og buss for tog) de neste to årene.
Framtidig fleksibilitet, blant annet ved vedlikeholdsarbeider og omlasting forsvinner, de nye stasjonene får ikke fullverdig universell utforming (tross en investering på ca. 500 mill. kroner) og at det mangler back-up-systemer.
Videre kommer det opplysninger om at ERTMS var et system spesielt utarbeidet for høyhastighetsbaner, med lange avstander mellom stasjonene og lange krysningsspor. Beskrivelser som er langt unna denne delen av Østfoldbanen.
Tilbakemeldingene på teststrekninger bl.a. i Tyskland, Danmark og Sverige er heller ikke positive.
Det er sterkt ønskelig at Samferdselsministeren kommenterer disse innspill, og samtidig bekrefter at Østfoldbanenes Østre linje er et rett valg som norsk testbane.