Line Henriette Holten (KrF): Hvilke nye konkrete tiltak skal sikre at pasientrettighetene blir fulgt slik at det igjen skapes trygghet i befolkningen om at det foreligger korrekte medisinskfaglige grunner til helsehjelp innen akseptabel tid?
Begrunnelse
I det siste har det kommet frem i media at stadig flere kjøper seg helseforsikringer. Hele 330 000 nordmenn er nå forsikret mot helsekø, i følge Finansnæringens Fellesorganisasjon. I mange tilfeller er det bedrifter som kjøper forsikring for sine ansatte. Det har også blitt et marked for firmaer som på ulike måter mot betaling, hjelper pasienter raskere frem i helsekøene eller til behandling i utlandet. Det disse firmaene i realiteten gjør, er å hjelpe sine kunder til å få helsetjenester de har krav på. Med andre ord kan en pasient som har fått en diagnose og har krav på behandling, selv velge å benytte et annet tilbud, i Norge eller utlandet, på statens regning gjennom fritt sykehusvalg. Det bør være medisinskfaglige grunner som gir prioriteringer i helsevesenet og ikke den som på ulike måter roper høyest. Siden det har blitt et så stort marked for både helseforsikringer og andre helsekøfirmaer, er nok dette et signal om at mye av tilliten i befolkningen til en rettferdig og faglig begrunnet avvikling av helsekøene, er svekket. Spørsmålet om fastlegen og sykehuset har gjort en god nok jobb i å formidle pasientens symptomer, funn og rettigheter, er nok også tilstede.