Trine Skei Grande (V): Kan statsråden redegjøre for hvilken strategi departementet har for å sikre tilstrekkelig kompetanseheving innenfor tegnspråk i skole og barnehage, og vil statsråden bidra til at det snarest blir opprettet videreutdanningstilbud inntil 60 studiepoeng i tegnspråk?
Begrunnelse
Undertegnede viser til behovet for kompetanseheving innenfor tegnspråk i barnehage og skole. Selv om det i dag kun er påkrevet 30 studiepoeng for å undervise i og på tegnspråk, sier det seg selv at dette ikke er nok for å kunne beherske et språk – som endog er et offisielt språk i Norge. For mange tilsatte i disse institusjonene er deltidsutdanning innenfor faget den mest hensiktsmessige måten å få økt sin kompetanse på.
Undertegnede er kjent med at det har vært vanskelig å få til gode deltids-tilbud for dem som ønsker å øke sin kompetanse inntil 60 studiepoeng i tegnspråk-faget. Dette gjelder både tilbud i Sør-Trøndelag og Hordaland, som begge har måttet avlyse studietilbud grunnet lave søkertall.
Det burde være et mål både å øke antallet søkere til kompetansehevende studier innen tegnspråk, men ikke minst er det viktig å sikre at de som søker faktisk får muligheten til å gjennomføre studiene.